مربی سابق ابومسلم گفت: فوتبال به تنهایی یک بیزینس بسیار قوی است. بسیاری از مسائل اقتصادی- سیاسی کشورها با فوتبال تغییر می کند یا حل می شود.

حنطه: استفاده دولت‌ها از قدرت فوتبال / فوتبال یک بیزینس سیاسی است

به گزارش قدس آنلاین، فوتبال فقط یک ورزش نیست، این ورزش جدا از مردم یک سرزمین نیست و هیجان آن در تمام دنیا فراگیر است، محدود به منطقه جغرافیایی خاصی نیست. در طول تاریخ نمونه های بارزی از تغییرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کشورهای مختلف به واسطه این ورزش بین المللی وجود دارد. برخی از صاحبان قدرت در طول تاریخ اهمیت این موضوع را بهتر از دیگران متوجه شدند و از فوتبال علاوه بر استفاده ورزشی، استفاده ابزاری در سایر حوزه ها نیز کرده اند. سایمون کوپر در کتاب «فوتبال علیه دشمن» نوشته است: وقتی یک بازی برای میلیاردها نفر اهمیت پیدا می کند، دیگر نباید فقط یک بازی تلقی شود. فوتبال هیچ وقت فقط فوتبال نیست: این ورزش جنگ به وجود می آورد، انقلاب می کند و موردتوجه مافیاها و دیکتاتورهاست. به قول «میشل پلاتینی»، رئیس سابق یوفا «یک تیم فوتبال نمایشگر نوع زندگی و فرهنگ یک کشور است».

فوتبال یک بیزینس سیاسی است

علی حنطه، مربی سابق ابومسلم و پیشکسوت فوتبال ایران درباره نقش فوتبال در سیاست کشورها گفت: فوتبال به تنهایی یک بیزینس بسیار قوی است. بسیاری از مسائل اقتصادی- سیاسی کشورها با فوتبال تغییر می کند یا حل می شود. در همین جام جهانی دیدیم با برد تیمی یک روز را در کشورشان تعطیل اعلام کردند! در مقابل با باخت یک تیم چندین نفر از مسئولین کشور برکنار می شوند و در خیابان ها درگیری صورت می گیرد.

وی افزود: فوتبال و سیاست به هیچ عنوان از هم جدا نیست؛ اما سیاست تا سیاست داریم. فوتبال پیگیر سیاست در مداخله صلح جویانه است. اگر توجه کنیم می بینیم زمانی که فوتبال پخش می شود علاوه برآورده اقتصادی، آسیب های سیاسی، امنیتی و اجتماعی در آن زمان کمتر رخ می دهد. می توانیم در راه صلح از فوتبال استفاده کنیم.

استفاده ابزاری از جام جهانی!

حنطه با اشاره به اینکه فوتبال ۲۰۲۲ با فوتبال سال قبل از زمین تا آسمان فرق می کند، بیان کرد: کشورهایی که به دنبال گرفتن جام جهانی برای کشورشان هستند می دانند با گرفتن جام جهانی برای ۱۰ سال بودجه کشورشان را تامین می کنند، حتی سیاست کشورشان را بر اساس جام جهانی تغییر می دهند. قطر را هیچ کشوری نمی شناخت با همین جام جهانی خودشان را به تمام جهان معرفی و مدیریت خودشان را ثابت کردند. همچنین کاری کردند کشورشان از نظر مسائل سیاسی، اقتصادی و زیرساخت رشد کرد.

وی با تاکید بر اینکه فوتبال یک سیاست صلح طلبانه و جوانمردانه است، اضافه کرد: کشورهایی که از قدرت فوتبال به درستی استفاده کنند، می توانند حرفی برای گفتن همه چیز داشته باشند. مثلا وقتی می گویند کشتی نام تیم ملی ایران به زبان کل جهان می آید. فوتبال هم ورزشی است که می توانیم با آن تمام مسائل کشور را حل کنیم. به شرطی که بلد باشیم، باید آدم درست و کاربلد برای فوتبال بگذاریم و کسانی که دنبال سیاست جنگجویانه هستند را از فوتبال دور کنیم.

فوتبال ایران، فوتبال ایده آلی نیست

این پیشکسوت فوتبال عنوان کرد: فوتبال در کشورما به صورت حرفه ای جا نیفتاده و ایده آل نیست. هرزمان فوتبال ما از زیر نظردولت بیرون آمد ما می توانیم لژیونرهای بیشتر و فوتبالیست های ایرانی قوی تر داشته باشیم. الان در لیگ برتر دولت در پرداخت هزینه به فوتبالیست ها خیلی مداخله می کند. کشوری پیشرفت خواهد کرد که دنبال پیش بینی ۵ سال آینده باشد. جام جهانی ثابت می کند در فوتبال می شود سیاست یک کشور تغییر پیدا کند. شما هفته قبل شاهد باخت ایران و ناراحتی مردم بودید در مقابل بعد از یک برد مردم برای شادی به خیابان آمدند. اگر مسئولین بتوانند از فوتبال به نحو احسن و کارآزموده استفاده و از نیروهای متخصص و با تجربه استفاده کنند، با همین فوتبال می توانیم کشوری بسیار آرام داشته باشیم. فوتبال آسیا و اروپا بسیار نزدیک هم شده، کشوری که از فوتبال در راه مردم استفاده کند و بلد باشد پیشرفت مردمی خواهد داشت، آنها به این نکته رسیده اند. این جوان هایی که الان وسط خیابان هستند و نمی دانند هیجانشان را چطور تخلیه کنند اگر با برنامه ریزی درست به سمت ورزشگاه و فوتبال کشیده شوند، شاهد جوی ارام و شاداب خواهید بود.

خواندن سرود جام جهانی و هویت ملی

مربی سابق ابومسلم با ذکر اهمیت خواندن سرود ملی در جام جهانی اظهار کرد: با مردم بودن تا با قسمتی از مردم بودن متفاوت است. بازی اول بعضی از فوتبالیست ها سرود کشورمان را نخواندند. سرود هر کشوری مقدس است. زمانی که بازیکنی سرود ملی نمی خواند اول از همه هویت ملی خودش را زیر سوال می برد. با خواندن سرود، اتحاد و ملیت خودمان را به کشورهای دیگر ثابت می کنیم. ۱۱ نفر بازیکن داخل زمین نماینده کل ملت ایران هستند، درست است که مشکلات در جامعه هست، اما باید با خواندن سرود و بالا نگه داشتن پرچم، ملیت و هویت خود را به جهان ثابت کنیم. با نخواندن کل دنیا ما را مسخره می کنند. پس از طریق فوتبال می شود ملیت و هویت را به سراسر جهان عرضه کرد.

وی در خاتمه گفت: فوتبال خراسان نابود شده است، از مسئولین و رسانه های استان می خواهم به این موضوع رسیدگی کنند. فوتبال خراسان حیف است. بسیاری از فوتبالیست ها و علاقه مندان فوتبال به این واسطه به زیارت حضرت رضا علیه السلام می آمدند، نیاز مبرمی به حضور تیم های خراسان در لیگ و برگزاری مسابقات در مشهد داریم.

خبرنگار: لیلا نوعی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.